Reklamacja – terminy jej rozpatrzenia
Według przepisów, przedsiębiorca musi udzielić odpowiedzi na złożoną reklamację w czasie nie dłuższym niż 30 dni. Bywają jednak również wyjątki i jednym z nich jest skorzystanie z rękojmi, w przypadku której termin na rozpatrzenie złożonej reklamacji wynosi 14 dni. Jeśli osoba przyjmująca reklamację nie odpowie w przewidzianym czasie, konsument może spodziewać się sporych korzyści.
14 dni na rozpatrzenie reklamacji
Kodeks cywilny jasno mówi o tym, że to sprzedawca odpowiada za wady fizyczne i prawne sprzedawanego produktu. Od dnia zakupu, przez następne 2 lata, właściciel posiadanego produktu ma prawo skorzystać z rękojmi i żądać przy tym zwrotu towaru, wymiany na nowy, odstąpienia od umowy oraz obniżenia ceny. Prawo sprzyja konsumentom. Dlaczego? Ponieważ, jeśli wada zostanie zgłoszona w ciągu pierwszego roku, uznaje się od górnie, że istniała ona już w momencie zakupu. Jeśli natomiast zdecydowaliśmy się na skorzystanie z rękojmi w drugim roku, sprawa może się nieco skomplikować.
W przypadku rękojmi, okres rozpatrzenia reklamacji wynosi 14 dni. W tym okresie przedsiębiorca musi odpowiedzieć na wniosek poszkodowanego oraz odpowiedzieć w jaki sposób zostanie zniwelowany problem. Może to być usunięcie wady lub odstąpienie od umowy. Co ważne, konsument ma prawo odrzucić propozycję przedsiębiorcy. Przy rozpatrywaniu reklamacji dni liczone są według kalendarza, a nie dni roboczych.
Niestety wiele sklepów internetowych nie stosuje się do tej zasady i w swoim regulaminie umieszcza informację o tym, że czas oczekiwania na odpowiedź wynosi 14 dni roboczych. W tym przypadku mamy do czynienia z klauzulą niedozwoloną w regulaminach sklepów internetowych za co grożą wysokie kary pieniężne. Działanie to sprawia, że konsument zostaje poszkodowany.
Odpowiedź na reklamację może zostać wysłana listownie lub mailem. Niezależnie od tego w jaki sposób konsument zostanie poinformowany, należy pamiętać, by uzyskanie informacji na temat jego reklamacji nie wymagało jego stawienia się w sklepie osobiście.
Reklamacja nierozpatrzona w terminie
Zazwyczaj przedsiębiorcy starają się rozpatrzyć jak najszybciej reklamację, ponieważ zależy im na utrzymaniu klientów oraz na uniknięciu konsekwencji związanych z odwlekaniem odpowiedzi. Jeśli okres 14 dni upłynął, a sprzedawca nadal nie wysłał informacji o zakończonej weryfikacji wniosku, reklamacja z góry zostaje uznana za pozytywnie rozpatrzoną.
Co to oznacza w praktyce dla konsumenta oraz sprzedawcy?
Konsument
- Konsument żądający nowej rzeczy, usunięcia wady lub obniżenia ceny musi zostać wysłuchany, a jego prośba spełniona.
- Konsument decydujący się na odstąpienie od umowy, czyli chcący zwrotu pieniędzy, nie musi ich uzyskać od razu, nawet jeśli termin 14 dni już dawno minął.
Sprzedawca
- Sprzedawca nie może kwestionować wad, które zostały zgłoszone przez konsumenta.
- Musi uznać reklamację za zasadną, przez co, przy ewentualnym sporze sądowym, nie może on udowodnić, że wady produktu nie istniały w chwili zakupu danego produktu.
Jeśli potrzebujesz pomocy prawne w sprawie o dochodzenie swojej racji, niezależnie od tego, czy jesteś sprzedawcą czy konsumentem, skontaktuj się z prawnikiem. Doświadczenie oraz umiejętność prowadzenia sprawy z pewnością Ci pomoże. Dobry prawnik zaopiekuje się Tobą.